Het ontvangen van ongewenste mail is natuurlijk nooit prettig. Gelukkig zijn er verschillende opties om dit tegen te kunnen gaan.
Naast het standaard spamfilter van bijvoorbeeld DirectAdmin (
SpamAssassin), zijn er ook opties zoals de externe dienst van SpamExperts of de plugin MagicSpam!
Hou er wel rekening mee, dat het gebruik van geavanceerdere spamfilters een vertragende factor kunnen hebben. Dit hoeft niet altijd te zijn, maar die kans is aanwezig!
MagicSpam kan op 2 manieren beheerd worden. Via het Admin Level van de server en via het eigen User Level.
Welke opties heb je als Admin en welke opties heb je als User? Dat leggen wij hieronder uit voor je!
Admin:
Om bij de plugin te komen, log je in als admin op de server en klik je onder 'Advanced Features' op "MagicSpam plugin":

Via het Dashboard heb je een snel overzicht van de statistieken en de 15 meest recente logs.
Logs
Via het tabblad Logs kan je zoeken naar mail om te zien of deze gecontroleerd is door het filter.
Daarbij kunnen de volgende opties ingevuld worden om de mail te specifieker te zoeken:

Mocht je een bericht zoeken die op een bepaalde datum of vanaf een specifieke afzender zou moeten komen, dan kan je de gegevens hiermee controleren.
Hierbij kan gefilterd worden met de volgende opties:
- All: Hiermee worden alle berichten weergegeven
- Detected as Spam: Hiermee vind je berichten die als spam gemarkeerd zijn
- Not Spam (HAM): Hiermee vind je berichten die niet als spam gemarkeerd zijn
- Protection Disabled: Hiermee vind je berichten van adressen waarbij de check is uitgeschakeld
- Rate Limited Mailboxes: Hiermee vind je berichten die in een dusdanig tempo mailen, dat deze standaard voor een periode tegengehouden worden
Toestaan of blokkeren van afzenders, IP adres of landen
Als je na het openen van de logs de mail gevonden hebt, dan zijn er verschillende opties. In dit voorbeeld gaat het om een bericht welke ontvangen is, maar toch als ongewenst bevonden word.
Dat ziet er als volgt uit en bied de volgende opties:

In dit voorbeeld staat een mail welke goedgekeurd is. Overige berichten welke geblokkeerd zijn, bieden de optie Allow IP, Allow Country en Allow Sender.
Security
Via het tabblad 'Security' kan je er ook voor kiezen om complete landen te blokkeren.

In dit voorbeeld is alleen India geblokkeerd, maar hier kan je landen naar eigen wens blokkeren of toestaan.
User:
Als user zijnde heb je soortgelijke opties, maar dan specifiek voor de gebruiker zelf en de eigen gekoppelde domeinen.
Mocht je dus domein.nl en domein.com gekoppeld hebben aan de betreffende gebruiker, dan zal je alleen die mail kunnen inzien in het spamfilter.
Via het dashboard kan je die dan ook in en uitschaken:
Logs
De logs werken hetzelfde als op het admin level, maar dan met resultaten die zich beperken tot de eigen domeinen!
Exemptions
De Exemptions bieden verschillende opties voor het toestaan / negeren van bepaalde afzenders, dat die niet gefilterd worden.
Dit kan voornamelijk prettig zijn voor het toestaan van privé adressen binnen de organisatie.
Binnen de opties kan je op de volgende manier de uitzondering toevoegen:
1: Vouw het betreffende menu uit
2: Vul de waarde in welke je uitgezonderd wenst te hebben
3: Geef een reden op waarom je de uitzondering toevoegt.
Ons advies is wel om dit in te vullen, gezien dit dan eenvoudiger terug te vinden is.
Mocht je bijvoorbeeld een thuislocatie toestaan via de Sender IP Whitelist, vul dan in van wie de locatie is.
Klik tot slot op Add en de uitzondering is toegevoegd!
Security
Hierin kan voor je eigen domeinen ook mail gefilterd worden welke afkomstig is vanuit verschillende landen.
Je zou bijvoorbeeld alle landen kunnen blokkeren behalve Nederland en België, voor het ontvangen van mail.
Dit zal al een hoop tegenhouden, maar hou er wel rekening mee, dat klanten die vanuit een vakantie adres mailen, dan ook geblokkeerd worden!