There was a problem loading the comments.

Mijn hostingpakket zit vol. En nu?

Support Portal  »  Helpdesk  »  Viewing Article

Hieronder vindt je de stappen die je kunt uitvoeren zodra je hostingpakket vol zit.

Stap 1

Allereerst log je in op je hostingpakket en kijk je of de gebruiker daadwerkelijk vol zit.
89687b2e0eedaceef1b56c699cca9147397ce2e63080a3eb52c255a8085ea7ebe2ef0e0a68382f51?t=f55ceac056c5470ad5473edc8d3c446d

Zoals je kan zien, zit hier het hostingpakket bijna vol.
(na het opschonen kan je op “Disk Space” klikken (niet de rode balk) om
de Disk Space bij te werken).
Doordat hij bijna vol zit, zou het kunnen zijn dat de
mail of applicatie niet meer goed of helemaal niet meer werken. Zorg er
dus voor dat als je een melding ontvangt, dat je dit goed controleert.

Stap 2

Kijk waar het probleem zich bevindt via de bestanden:
Klik op “Files / Bestanden”
12aac7490c03d6df40a9799d6cc37938eedbffbfed8f5d86dfc046984d7f08087987f02475ebc976?t=1ae83cb58097542042f60e61448e5d64

Zoals je in de afbeelding hieronder kan zien, wordt de
meeste ruimte ingenomen door de map Domains en IMAP. Je website staat in
de map Domains en de mail in IMAP als je mailt via webmail of IMAP.
0cebc6b7c3a72ceb2a4688731a28db48408671cf0d457ff5f6da5ae6ed2d9afe55a51e356d3e9a2c?t=dec2b9d3459d8e1c5a03be2c6cdbbdbd

In de meeste gevallen als je pakket vol zit, dan komt dat door de map “application_backups / Backups”.
Gezien wij op shared hosting al een externe back-up voor je maken kan je deze gewoon verwijderen om zo ruimte te besparen.

Stap 3

Controleer waar de rest van de gebruikte ruimte in zit.
Zoals je in de afbeelding hierboven ziet, wordt de mail het meest gebruikt. Om te kijken waar dit in zit, klik je op imap
en vervolgens het domein dat het grootst is. Hierna zie je de mailboxen
staan die je hebt aangemaakt met de formaten erachter. Dus
bijvoorbeeld:
489c8b7291c5ac85ded721610f7b4d61cd788e9d1261c3788a53ff1d7f1c59666f01d021e8f8712b?t=4cff465e01bd4d6e05215b4a5e4bc83b

Als je hierin verder kijkt, dan zie je de mappen die je aangemaakt hebt:
179e54c31c19b1ae3997d79f65f002c43645ea2ba16c207dc3c4bc1aedcecf6f0fb2869398e43ff6?t=b450c650e3fe81118727d7612ed81053

Hiermee kan je zien welke mappen het meest vol zitten en kan je de mail opschonen.
Zodra je pakket vol zit omdat de bestanden het grootst zijn, doe je hetzelfde. Hier klik je dan op Domains → <jouwdomein.nl>.
(Let er wel op, dat als je meerdere domeinen hebt, dat je kijkt naar welke het grootst is)
75f96fef2a8c6b3272115f4a28cd417235e10159733d1a6d4d586708145ce70bad42fb684a4bff23?t=ff6ae7fb477a6aa5ef75122f7ba3368e

Meestal staat de website in de public_html, zoals je hier kan zien, maar als de website direct met https is gemaakt, kan hij ook in de private_html staan.
Zodra je de juiste map hebt geopend, zie je het volgende staan:
66e202023ca8ba1a84e47b0e2e938cbdfbfc55f5eaf377b23464701d5d0a89e5746f7701fde58426?t=5431f1dd4b548d595dd33fd019926db0

Hier gaat het om een WordPress installatie en wordt de meeste opslag door de wp-content gebruikt.
Hierin staan de bestanden van je Thema’s en Plugins, maar ook de media. Dus afbeeldingen, audio en video’s die geüpload zijn.
De volgende mappen zie je in vrijwel elke WordPress installatie staan:
ebf350e8a5c58c0d0a789106e4bdb5485f5aa19bdd29525255570ba9486f80568fe9e5b07e0e9e35?t=5110a5ad0dc978d59e0cf74898b16556

In de map plugins staan de plugins die je gebruikt. Hier kan bijvoorbeeld een back-up plugin staan die automatische back-ups maakt.
Deze zijn op onze shared omgeving niet nodig.
In de map Uploads zie je alle media die op de website staat.
Hierin kan je controleren of er bestanden zijn die niet meer actief gebruikt worden of welke veel ruimte in beslag nemen.
De beste manier om dit te controleren, is door tweemaal op het woord “Size / Formaat” te klikken.
ffc89df78e3d10f7edcc8d0c69437e6cfc496af1992adb6ac997f74e637c3ec10835b286ccd65832?t=1f91a498699ef303ab5537dd5c4c6e87

Hiermee worden alle bestanden / mappen gesorteerd op formaat van groot naar klein en kan je controleren wat het meeste ruimte in beslag neemt.
Uiteraard kan je altijd bij onze support terecht voor een advies over je pakket of meer informatie voor een upgrade van je pakket.
Dit kan via support@ixlhosting.nl
Did you find this article useful?  

Related Articles

  1. Hoe koppel ik een domeinnaam aan mijn hostingpakket?
  2. Kan ik tussentijds mijn hostingpakket up- of downgraden?
  3. domein verwijderen uit het hostingpakket
© iXL Hosting