There was a problem loading the comments.

pointer records

Support Portal  »  Helpdesk  »  Viewing Article

  Print
Een pointer record - of PTR record - is min of meer het omgekeerde van een A record: het maakt duidelijk welke hostnaam (de naam van de server) gekoppeld is aan een bepaald IP-adres. Dit wordt ook wel 'reverse DNS' genoemd. Zo'n PTR record wordt gebruikt om te verifieren of e-mail wel echt afkomstig is van de juiste partij. Wanneer een mailserver jouw e-mail ontvangt wordt er namelijk gekeken of er op het ip-adres van de server waar het vandaan verstuurd is ook een PTR record aanwezig is wat naar dezelfde domeinnaam verwijst als de hostnaam die in de header van de e-mail meegestuurd werd. Veel servers zullen de e-mail niet accepteren als er geen PTR record gevonden wordt op de verzendende server.


Heb je een van onze standaard hostingpakketten? Dan is dit al voor je geregeld en hoef je alleen contact met ons op te nemen als hierin iets niet goed lijkt te werken. Als je een eigen mailserver gebruikt dan moet je wel een PTR-record aan maken. Het PTR-record zet dan het IP-adres van je server om naar de hostname van de mailserver.


Voorbeeld van een PTR-record:


27.250.61.5.in-addr.arpa 3600 IN PTR mail.voorbeeldnaam.nl
Een PTR-record kan alleen ingesteld worden op de server waarvandaan de e-mail verstuurd wordt en niet bij een DNS provider. 
Als je wilt dat wij voor jouw mailserver een pointer record instellen neem dan contact met ons op via support@ixlhosting.nl

Related Articles

© iXL Hosting