There was a problem loading the comments.

Starten met je eigen website

Support Portal  »  Helpdesk  »  Viewing Article

  Print
Je hebt dus besloten om jouw website via ons op te gaan zetten en nu wil je alles weten over de mogelijkheden, wat je ervoor nodig hebt, en wat je moet doen om snel alles online te krijgen. Goed bezig! We zullen je gauw op weg helpen!

1. Domeinnaam en pakket registreren

 Om een website te kunnen hosten en om een e-mailadres te kunnen gebruiken zijn er twee dingen nodig:
  1. Een domeinnaam
  2. Een hostingpakket
Op onze website vindt je veel informatie over de verschillende pakketten, maar wil je meer weten? Stuur dan gerust een mailtje!
Het bestellen is heel eenvoudig. Voor een domeinnaam ga je naar:
https://www.ixlhosting.nl/domeinchecker
en daar controleer je of de domeinnaam van jouw keuze nog beschikbaar is. Als deze nog beschikbaar is klik je op de groene “Registreren”-knop.
Daarna klik je rechtsbovenaan de website op “Winkelwagen” om af te rekenen of je kiest eerst onder het tabblad “Webhosting” nog een hostingpakket uit.
Hierna volg je gewoon het bestelproces.
(Voor deze handleiding gaan we er even vanuit dat je een van onze drie Personal pakketten kiest. Wanneer je een ander pakket gekozen hebt kunnen er voor jou kleine verschillen gelden.)

2. Inloggen

 Om te beginnen moet je weten dat je bij ons 3 mogelijkheden hebt om in te loggen:
  1. op het klanten-paneel via https://mijn.ixlhosting.nl (dit is voornamelijk administratief)
  2. op het ‘DirectAdmin’-beheer-paneel van jouw hostingpakket via https://jouwhostingnaam.nl:2222 (vervang hier "jouwhostingnaam.nl" door jouw eigen domeinnaam)
  3. op de webmail via https://jouwhostingnaam.nl/webmail (vervang ook hier "jouwhostingnaam.nl" door jouw eigen domeinnaam)

Op die eerste log je in met het e-mailadres dat je aan ons door hebt gegeven toen je klant bij ons werd en het bijbehorende wachtwoord.
Voor de tweede heb je van ons per mail een gebruikersnaam en wachtwoord gekregen.
Voor de derde is de gebruikersnaam het e-mailadres waarvan je de e-mail wil bekijken en het wachtwoord stel je zelf in op het moment dat je het e-mailadres aanmaakt (zie: punt 4 van deze handleiding).

3. Domeinnaam toevoegen aan je pakket

 Als je bij het bestellen van je pakket meteen een domeinnaam invult wordt deze automatisch aan je pakket toegevoegd maar een domein dat je los bestelt moet handmatig worden toegevoegd.
Hier lees je hoe je dat doet: https://support.ixl.nl/nl/helpdesk/article/hoe-koppel-ik-een-domeinnaam-aan-mijn-hostingpakket
(Hoeveel domeinen je toe kunt voegen hangt af van of je een Basic (2), Advanced (10), of Premium (50) pakket hebt.)

4. E-mailadres aanmaken

 Meestal wil je bij je domeinnaam ook een e-mailadres kunnen gebruiken. Hier lees je hoe je e-maildressen op jouw pakket aanmaakt:
https://support.ixl.nl/nl/helpdesk/article/hoe-maak-ik-een-e-mail-account-aan-in-directadmin
(Hoeveel e-mailadessen je toe kunt voegen hangt af van of je een Basic (4), Advanced (10), of Premium (25) pakket hebt.)

Na het aanmaken van jouw e-mailadres kun je hiermee gelijk inloggen in de webmail (zie: stap 2).
Toch maken veel mensen liever gebruik van hun eigen e-mailapplicatie zoals Outlook, Apple mail, Gmail, etc.
Het is goed om te weten dat je jouw mailbox meestal ook aan jouw favoriete e-mailapplicatie kunt koppelen in de vorm van een IMAP-account, maar onthou hierbij wel:
* Alleen via onze webmail bekijk je jouw e-mail rechtstreeks op je hostingpakket! *
Andere e-mailapplicaties maken namelijk gebruik van externe servers of slaan de e-mail lokaal op jouw apparaat op.

Mocht er met jouw eigen e-mailapplicatie iets mis gaan dan is het voor ons dus niet altijd mogelijk om je daarmee te helpen.
Kijk bij problemen in ieder geval altijd eerst of jouw webmail nog wel goed werkt.

5. CMS installeren via de Installatron

 Om gemakkelijk een website op te zetten kiezen veel mensen ervoor om gebruik te maken van een CMS zoals Wordpress, Prestashop, Magento, Joomla, of Drupal.
Om het jou als klant nog makkelijker te maken hebben wij op al onze pakketten de ‘Installatron’ geïnstalleerd.
Met deze software kun je in een paar muisklikken het gewenste CMS op je pakket installeren zodat je meteen aan de slag kunt met het bouwen van je website.
Hier lees je bijvoorbeeld hoe je m.b.v. de Installatron supersnel aan de slag kunt met je Wordpress website:
https://support.ixl.nl/nl/helpdesk/article/installatron-applicaties-wordpress-magento-e-t-c-installeren

In de praktijk kun je met de Installatron uit tientallen bekende en minder bekende CMS’en, Frameworks, en andere applicaties kiezen maar wij adviseren je om iets te kiezen dat goed ondersteund wordt of waar je al ervaring mee hebt.

6. Van HTTP naar HTTPS – een SSL certificaat

 Wanneer mensen je website bezoeken wil je natuurlijk niet dat ze foutmeldingen of beveiligingswaarschuwingen krijgen en je wil wel dat alle informatie die via de website verstuurd wordt netjes versleuteld verstuurd wordt. Daarvoor kan jouw website gebruik maken van een beveiligingsprotocol.
Hoewel SSL inmiddels vervangen is voor TLS praten we bij het beveiligen van je website eigenlijk altijd nog over SSL certificaten.
Een SSL certificaat zorgt ervoor dat jouw website aan bezoekers geserveerd kan worden via https:// in plaats van via http://
Je kunt kiezen uit verschillende SSL certificaten. Een managed certificaat dat je bij ons afneemt wordt door ons geïnstalleerd en automatisch verlengd en mocht hier iets mee mis gaan ontvang je hierop natuurlijk support van ons.
Om de meest gebruikte certificaten te vergelijken kun je kijken op:
https://www.ixlhosting.nl/ssl-certificaten
Je kunt er ook voor kiezen om zelf een SSL certificaat ergens aan te schaffen.
Hier lees je meer over hoe je het vervolgens zou kunnen installeren:
https://support.ixl.nl/nl/helpdesk/article/hoe-installeer-ik-een-eigen-ssl-certificaat

Tot slot is er nog de optie om een SSL certificaat van Let’s Encrypt te installeren.
Dit kan geschikt zijn voor een eenvoudige website waar geen gevoelige informatie over verstuurd wordt:
https://support.ixl.nl/nl/helpdesk/article/hoe-installeer-ik-lets-encrypt-ssl-op-mijn-website

Voor een webshop, een website met ticketsysteem, of een website waarop mensen een profiel kunnen aanmaken adviseren wij om te kijken naar een betaald certificaat.

7. Contactformulier

 De meeste websites bevatten tegenwoordig een contactformulier.
Het opzetten van een contactformulier in bijvoorbeeld Wordpress is relatief makkelijk - er zijn heel veel plugins voor beschikbaar en vaak zit er zelfs al een contactformulier-optie ingebakken in het thema of de website-builder-plugin die je gebruikt – maar er zijn wel wat zaken waar je op moet letten wanneer je op jouw website een contactformulier plaatst.
Heel belangrijk is bijvoorbeeld dat je je contactformulier goed beveiligt. Hier lees je daar meer over:
https://support.ixl.nl/nl/helpdesk/article/hoe-stel-ik-een-captcha-in-op-mijn-contactformulier

Maar waar je ook zeker aan moet denken is dat jouw contactformulier altijd een afzender-adres moet gebruiken dat ook echt als mailbox op het pakket aangemaakt is en dat je hiervoor niet hetzelfde adres moet gebruiken als waar je de e-mail naartoe wilt sturen.
Een voorbeeld:
 Bij het instellen van je contactformulier stel je dan als afzender in: contactformulier@voorbeelddomein.nl en je laat dan alle e-mail vanuit het contactformulier verzenden naar: verzoeken@voorbeelddomein.nl

Verder is het goed om ervoor te zorgen dat jouw contactformulier gebruik maakt van SMTP zodat berichten versleuteld verstuurd worden en niet in leesbare tekst.

Related Articles

© iXL Hosting